"Terdampar jauh dihempas badai ku hanyut, Hati merintih terkunci mulut membisu, Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya, Liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan. Di sudut kecil hatiku sering berkata, Apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya, Ku beranikan diri menongkah arus yang deras, Demi hari esok ku relakan. Walau tiada tangan menghulur, Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula, Tuhan... hanya engkau mengerti, Perjalanan hidup seorang insan." Salma

Tuesday, February 22, 2011

Rasa itu

Mengapa mesti hadir rasa yang sama seperti dulu?
Apa agaknya yang tersirat disebalik semua itu?
Apakan daya kuasa manusia tak mampu mencapai kuasa Ilahi…

Dia sahabat lelaki saya. Kami hanya bersahabat. Tapi kami banyak berkongsi cerita bersama. Nak kata kami kenal, memanglah kami kenal. Nak kata kami rapat, memanglah kami rapat. Namun, hakikatnya kenal dan rapat kami taklah sedalam mana. Tapi, kami amat serasi bersama. Kami sayang-menyayangi antara satu sama lain hanya sebagai sahabat dan saudara seIslam. Tak lebih daripada itu.

Dia sebenarnya telah berpunya. Masa mula-mula saya kenal dia dulu pun dia sudah berpunya. Tapi, selepas 2 tahun kalau tak silap saya dia putus dengan kekasihnya itu. Persahabatan kami masih terus berjalan. Lebih kurang setahun yang lepas dia temui cinta baru. Bila mendengar bicara dan ceritanya, hati kecil saya berdetik yang dia tak akan kekal bersama cinta baru ini. Tetapi, itu kata hati kecil saya yang diluar kawalan saya. Namun saya tetap mendoakan yang terbaik untuk dia.

Tetapi, baru-baru ni dia telah menemui cinta baru dan meninggalkan cinta yang terdahulu. Hmmmmm… Cuma, sekarang yang buat saya resah, sekali lagi hati kecil saya terdetik lagi. Kata hati dimana bila kawan saya tadi menemui cinta barunya selepas cinta pertama yang terkandas lebih kurang setahun lepas. Kata hati yang terdetik mengatakan hubungan itu akan terputus tanpa beralih ke fasa yang sepatutnya (bernikah). Kini, bila dia temui cinta yang terkini ini juga, rasa ini hadir lagi.

Mengapa?
Tak mampu nak menghuraikannya. Otak kalau kamu nak fikir saya tak tahu nak buat apa lagi. Tetapi, hati sering dipujuk dengan kata-kata “biarlah Allah yang menentukan segalanya, tunggu sahaja”

Saya mendoakan yang terbaik sahaja untuk dia.

Nota: “Aku relakan kau pergi dari sisi hatiku…” dan rasa yang kabur ini akan tetap menjadi kabur dan terus tersimpan di sudut hati…

No comments: