"Terdampar jauh dihempas badai ku hanyut, Hati merintih terkunci mulut membisu, Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya, Liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan. Di sudut kecil hatiku sering berkata, Apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya, Ku beranikan diri menongkah arus yang deras, Demi hari esok ku relakan. Walau tiada tangan menghulur, Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula, Tuhan... hanya engkau mengerti, Perjalanan hidup seorang insan." Salma

Friday, August 26, 2011

Harapan... Sepasang Kurung Biru...

Mengapa sukar untuk sekurang-kurangnya memahami keadaan orang lain? Tidak semua manusia itu sama. Setiap manusia punya nasib dan jalan hidup yang berbeza-beza. Apa yang kita rasa dikala ini mungkin menggembirakan, tetapi tidak semestinya orang lain akan merasai yang sama seperti kita. Tak perlulah sampai untuk merasainya sendiri akan kesukaran dan ketidakmampuan orang lain, barulah nak memahami dan menghormati mereka. Sekurang-kurangnya hormati perasaan, emosi dan keadaan orang itu. Janganlah mengheret mereka kedalam situasi sendiri sedangkan tahu mereka itu tidak mampu untuk menyertainya. Mengapa memilih menjadi kejam?

Apakah sudah hilang rasa kemanusiaan dalam diri kamu? Baik, mungkan hilang rasa kemanusiaan itu berat bunyinya, tapi apakah kamu tidak mempunyai deria rasa ke-enam? Tak bolehkan kamu rasakan walau hanya sekelumit pun apa yang orang lain rasa? Bukanlah mahukan kamu membuang rasa gembira kamu, lantaran orang lain tidak gembira seperti kamu. Cuma, hanya sedikit penghormatan dari kamu dipinta agar dapat menghormati apa yang orang lain rasa. Jangan memandang rendah apa yang orang lain rasa. Jangan menganggap mudah apa yang orang lain rasa, walau hakikatnya mudah bagi kamu, tetapi tidak bagi orang lain.



Hmmmm… terbit rasa terkilan dihati dengan sikap kamu. Mengapa mudah kamu memberi harapan kepadanya, namun kamu sebenarnya tidak begitu serius mahu menunaikannya. Membuatkan dia ternanti-nati. Penghujungnya hanya kehampaan. Sedih saya melihat keadaan ini. Teringin sekali saya menunaikan harapan yang dijanjikan oleh kamu kepadanya, agar dia gembira. Tapi, saya tak mampu. *sigh*

Hmmmmmm… minta-minta 2-3 hari ni, saya mampu melakukan sesuatu untuknya, aminn.

Ramadan semakin hampir ke penghujung.

Pagi ni Hot Fm memutarkan lagu-lagu raya lama yang malar segar selama 2 jam. Itulah peneman saya sewaktu memandu ke pejabat pagi tadi. Alhamdulillah jalan pun dah semakin lengang. Tiada langsung kesesakkan seperti hari-hari yang lalu.

Lagu raya lama-lama terlalu banya yang sedap didengar dan takkan muak didengar. Kalau mahu disenaraikan, terlalu panjang. Tapi, dalam banyak-banyak lagu tu, lagu Sepasang Kurung Biru nyanyian Khairil Johari Johar menjadi pilihan nombor satu saya. Kenapa? Mungkin sebab saya suka warna biru kot. Bukan ada apa-apa cerita pun disebalik lagu tu bagi saya.

No comments: