"Terdampar jauh dihempas badai ku hanyut, Hati merintih terkunci mulut membisu, Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya, Liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan. Di sudut kecil hatiku sering berkata, Apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya, Ku beranikan diri menongkah arus yang deras, Demi hari esok ku relakan. Walau tiada tangan menghulur, Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula, Tuhan... hanya engkau mengerti, Perjalanan hidup seorang insan." Salma

Monday, August 22, 2011

Jalan TAR sesak... fuh! nasib baik...

Seminggu yang lepas ada terdetik di hati saya untuk jalan-jalan ke Jalan Tuanku Abd. Rahman (TAR) selepas habis peperiksaan pada hari semalam. Niat dihati mahu mencari sehelai tudung atau selendang. Itu sahaja yang saya perlukan untuk hari raya nanti. Tudung atau selendang itu akan dipadankan dengan baju kurung yang berusia 3 atau 4 tahun lepas yang akan saya pakai di pagi raya nanti. Hanya itu persiapan raya untuk diri saya buat kali ini.

Tapi niat untuk ke Jalan TAR tu tidak sepenuhnya. Separuh hati saya tak mahu ke sana. Hari Sabtu lepas semasa pergi ke pasar untuk membeli barang-barang dapur seperti selalu, saya singgah di sebuah gerai menjual tudung. Terpandanglah oleh saya akan selendang yang cantik dan murah. Kebetulan ada pula warna yang mahu saya padankan dengan baju kurung saya. Dengan harga RM15 saya pun membeli selendang tersebut. Setelah mendapat apa yang saya inginkan, hanya tinggal 20% sahaja keinginan untuk jalan-jalan ke Jalan TAR yang tinggal. Memikirkan lebaran yang semakin hampir, saya menjangkakan pasti Jalan TAR akan sesak pada waktu-waktu sekarang.

Akhirnya selepas habis menjawab kertas peperiksaan semalam, saya lepak buat beberapa ketika dengan kawan-kawan sekuliah. Tak sampai 30 minit pun kami lepak. Lepas tu masing-masing terus melangkah kaki membawa haluan sendiri. Saya pun memang tak jadi pergi ke Jalan TAR, terus balik rumah.

Nasib baik saya mengambil keputusan tak mahu pergi, kalau tidak pasti saya bertambah tertekan. Baca berita dan melihat gambar di Kosmo online, bahawa semalam Jalan TAR teramat sesak. Huh! Alhamdulillah…. Saya membuat keputusan yang betul buat kali ini.

Kesesakkan di Jalan TAR. Gambar dari Kosmo online.

No comments: