"Terdampar jauh dihempas badai ku hanyut, Hati merintih terkunci mulut membisu, Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya, Liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan. Di sudut kecil hatiku sering berkata, Apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya, Ku beranikan diri menongkah arus yang deras, Demi hari esok ku relakan. Walau tiada tangan menghulur, Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula, Tuhan... hanya engkau mengerti, Perjalanan hidup seorang insan." Salma

Wednesday, May 11, 2011

Saya mahu bebas!

"Pernahkah kau bermimpi seketika
Berada di tempatku
Membayangkan pahit manis berlalu
Entah siapa yang tahu

Mungkin nanti kau jua merasakan
Berdepan dengan kata menyesakkan
Takkan tugumu kebal
Tiada pertimbangan

Keheningan malam membangunkan
Kepayahan jiwa meluahkan
Andai kau jujur memahami
Tiadaku menjauhi

Dan kisahku yang masih panjang
Menambahkan berat yang memandang
Lantas ku pendam
Ku putuskan biarlah rahsia

Semakin aku hidup dalam cinta
Tiada kuasa mampu menghalangnya
Hentikan kata-kata
Bertulangkan dusta

Pernahkah kau bermimpi seketika
Berada di tempatku"

"Telah lama inginku bertanyakan soalan ini kepadamu. Sejak kita bersama sehinggalah kita berpisah. Sesungguhnya aku mahu tahu apakah kau rasa apa yang aku rasa? Selama kita bersama aku amat memaklumi yang kau tidak pernah mahu tahu apa yang aku rasa. Selama kita bersama kau tidak pernah mahu ambil tahu tentang apa yang aku mahu dan yang aku tidak mahu, apa yang aku suka dan apa yang aku tidak suka. Selama kita bersama aku tahu yang kau tidak pernah tahu pun bilakah tarikh lahir ku. Tiada pernah sekalipun aku menerima ucapan ‘selamat ulangtahun’ darimu pada hari lahirku. Tetapi, tidak bagi aku, selama kita bersama, aku tahu apa yang kau suka, apa yang kau tidak suka, malahan tarikh lahirmu sentiasa berada dalam kotak memoriku. Setiap tahun kau tidak pernah tidak mendapat ucapan ulangtahun kelahiran daripada ku. Jadi, persoalan ini masih berlegar-legar dalam pemikiran ku, walaupun kita telah lama tidak bersama dan kau telah bahagia bersama dia. Soalanku "pernahkah kau cuba memahami dan mengambiltahu tentang keinginan hatiku, tentang diriku?"


Inilah usaha terakhir saya yang cuba mencabut dan membuang jauh 'duri-duri' yang mencucuk disegenap hati saya selama ini. 'Duri-duri' ini yang telah terlalu lama tercucuk dihati. Selama ini saya hanya membiarkan sahaja, kerana saya rasa peredaran masa akan membuatkan ‘duri-duri’ ini layu dan mati lalu akan tercabut dengan sendirinya. Tetapi jangkaan saya salah. Rupa-rupanya, semakin lama ‘duri-duri’ itu semakin melukakan dan menyakitkan hati. Jadi, saya perlu berusaha mencabut ‘duri-duri’ ini, agar hati saya tidak terus disakiti dan saya boleh meneruskan kehidupan saya. Saya mahu membebaskan hati saya. Tidak mahu lagi hati ini terluka, sakit dab bagai terkurung.

Alhamdulillah, sejak saya meluahkan apa yang terbuku dihati selama ini dalam Laman Mawar ini sedikit demi sedikit hati saya menjadi tenang. Tetapi, masih banyak lagi yang terbuku dihati ini yang perlu saya luahkan dan buang terus. Saya berharap suatu hari nanti tidak akan ada lagi apa-apa yang tinggal dalam hati ini yang terus melukakan dan menyakitkan. Saya lakukan semua ini kerana saya mahu terus hidup tapi bahagia walaupun dalam serba kekurangan. Tidak sanggup lagi hidup dalam kegelisahan, kesengsaraan. Cukuplah saya menganiaya diri saya sendiri. Cukuplah saya membiarkan diri saya teraniaya. Saya mesti hentikan semua ini. Saya mahu bebas!

No comments: