"Terdampar jauh dihempas badai ku hanyut, Hati merintih terkunci mulut membisu, Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya, Liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan. Di sudut kecil hatiku sering berkata, Apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya, Ku beranikan diri menongkah arus yang deras, Demi hari esok ku relakan. Walau tiada tangan menghulur, Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula, Tuhan... hanya engkau mengerti, Perjalanan hidup seorang insan." Salma

Tuesday, May 24, 2011

Rasa hati ini dan belajar

Rasa hati ini
Hari ni dah pun 24hb Mei 2011. Sekejap sahaja dah nak masuk pertengahan tahun 2011. Terlalu pantas masa berlalu. Usia semakin meningkat, tetapi kehidupan diri sendiri masih tiada perubahan. Masih begitu-begitu juga, malah seringkalai terasa semakin menyiksa dan menyesakkan dada.

Hidup saya semakin sepi. Saya semakin jauh dari kawan-kawan saya. Itu pilihan saya sendiri. Sekarang saya sudah tidak tahu apa-apa khabar berita tentang kawan-kawan saya. Suatu tindakan yang tidak sepatutnya saya lakukan, tapi saya terpaksa lakukan untuk mengubati kemurungan dan rasa rendah diri yang semakin menebal dalam diri saya. Buat masa sekarang, saya masih belum bebas dari kemurungan yang pada zahirnya tidak kelihatan, tapi amat parah di jiwa. Orang kata kalau kita ada masalah cari kawan atau orang paling rapat dengan kita untuk luahkannya. Sekurang-kurangnya bebanan itu akan berkurangan walaupun tiada jalan penyelesaian.

Tapi, maaf cakap, saya tak tahu dengan siapa lagi saya nak berkongsi rasa. Apa yang saya lihat, orang sekarang terlalu mementingkan kebendaan, jadi kalau masalah yang berkaitan hati dan emosi ini, akhirnya bagi mereka boleh diubati dengan kebendaan. Itu penilaian dan apa yang saya rasa dan lalui. Saya mungkin salah, tetapi pengalaman buat saya lebih suka mendiamkan diri dan mencari penyelesaian sendiri. Biarpun saya akan mengambil terlalu banyak masa untuk mengatasa, menyelesaikan dan seterusnya mengubati hati sendiri. Itu lebih baik bagi saya, daripada meluahkan kononnya untuk meringankan beban, alih-alih lebih terbeban dengan ‘sikap’ dan pandangan kawan.

Ok. Cukuplah luahan saya tentang perkara ini. Mungkin dilain masa akan ada luahan lain lagi.

Belajar
Semester Mei akan bermula 2-3 hari lagi. Ini semester ke-3 bagi saya. Kalau keputusan peperiksaan akhir Semester 1 (September 2010) dulu, amat memberansangkan saya, tak tahu pula macamana dengan keputusan untuk Semester Januari yang lalu. Markah untuk ‘assingment’ saya agak memberansangkan, tetapi untuk peperiksaan akhir saya tidak pasti. Saya berharap luluslah kesemuanya. Tak tahulah bila keputusan Semester Jnuari akan dikeluarkan. Sesungguhnya saya takut, takut tidak lulus.

Untuk Semester Mei ini, saya ambil 4 subjek. 2 daripadanya ada assignment dan soalannya telah pun keluar. Tak tahulah mampu ke tidak saya mengharungi semester ini dengan jayanya. Impian saya diawal-awal belajar dulu, saya tak mahu sekadar lulus tetapi saya mahu lulus dengan cemerlang. Tetapi, keadaan emosi yang selalu tidak stabil, sering mengganggu proses pembelajaran saya. Sedang terus berjuang mengubati emosi yang selalu sakit ini. Sehingga kini belum saya ketemu ubat yang betul-betul mujarab. Atau pun sememangnya saya dah jumpa, cuma kesan ubat itu mengambil masa untuk memberikan kesannya.

*gambar-gambar ambil dari google image

No comments: