"Terdampar jauh dihempas badai ku hanyut, Hati merintih terkunci mulut membisu, Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya, Liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan. Di sudut kecil hatiku sering berkata, Apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya, Ku beranikan diri menongkah arus yang deras, Demi hari esok ku relakan. Walau tiada tangan menghulur, Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula, Tuhan... hanya engkau mengerti, Perjalanan hidup seorang insan." Salma

Thursday, June 23, 2011

Kemalangan, Makcik dan Sepi...

Hari Sabtu lepas, saya bernasib baik hanya kerana tidak memotong sebiji lori pasir sewaktu memandu di sebuah jalan raya. Walaupun pada ketika itu saya memang boleh sangat memotong lori tersebut. Namun, kerana tiada apa yang mahu saya kejar dan saya keluar awal untuk ke kelas, jadi saya memandu dengan santai. Tapi, semua itu ada hikmahnya apabila tidak berapa lama memandu lori tersebut telah terbabit dalam satu kemalangan yang melibatkan 4 kenderaan termasuk lori itu sendiri.

Pada amatan saya kemalangan berpunca apabila sebuah kereta kancil untuk belajar memandu dan saya yakin pemandu kancil tersebut sedang belajar telah berhenti secara tiba-tiba. Ini menyebabkan kereta Iswara dibelakangnya tidak sempat menekan brek lalu melanggar kancil tersebut. Kemudian diikuti dengan sebuah van, telah melanggar Iswara itu. Di belakang van tersebut adalah lori pasir tadi, yang juga tidak sempat nak membrek namun, pemandu masih cuba membelok kan lorinya ke arah kanan yang kebetulan tiada kenderaan. Namun, belokan itu tak mencukupi, lori tersebut tetap terlanggar van tadi sehingga van tadi beralih melintang jalan dan terus meluncur ke tepi sebelah kiri jalan dan melanggar tembok sebuah bengkel kereta.

Saya yang berada dibelakang lori merasa terkejut dan terus menekan brek. Nasib baik pada waktu itu saya tidak memandu laju dan jarak kereta saya dengan lori itu agak jauh. Saya dapat lihat dengan jelas cermin van tersebut hancur, berterbangan dan berterabur di atas jalan.

Hari Isnin sewaktu memandu ke pejabat, saya lihat ada 2 kemalangan disepanjang perjalanan. Hari Selasa, saya lambat untuk ke pejabat kerana saya singgah di kedai tayar untuk menampal tayar kereta saya yang sudah dekat 3 minggu pancit. Oleh kerana kedai tayar tersebut hanya buka jam 9. Selepas selesai menampal tayar saya terus memandu menuju ke pejabat. Tidak sampai 10km lagi untuk sampai ke pejabat, saya terbabit dengan kemalangan. Tapi, bukan salah saya. Waktu itu jalan sesak dan kereta saya sedang berhenti, tiba-tiba saya terkejut bila kereta saya dilanggar dari belakang.

Nasib baik tiada kerosakkan yan serius, jadi saya dan orang yang melanggar saya buat penyelesaian sesama kami tanpa membuat report. Orang tersebut telah membawa saya ke bengkel kereta kawan ayahnya dan untuk membaik-pulih kerosakkan kereta saya. Semua kos adalah dibawah tanggungan dia. Oleh kerana saya tiada kenderaan lain, dan bengkel tersebut jauh dari rumah saya, mahu tidak mahu saya terpaksa menanti sehingga kereta saya siap dibaik pulih. Kebetulan pula ada seorang makcik yang juga sedang membaik-pulih keretanya dibengkel tersebut.

Dengan murah hatinya makcik tersebut mengajak saya pergi makan dan minum sementara menunggu kereta saya siap sepenuhnya. Lepas makan dan minum saya menemani makcik tersebut pergi pula ke kedai tayar untuk dia menukar baru tayar keretanya. Siap menukar tayar, makcik tersebut membawa saya kerumahnya yang tak berapa jauh dari bengkel tempat kereta saya dibaik pulih.

Makcik tersebut telah kehilangan suaminya yang meninggal dunia sejak 3 tahun yang lepas. Dia hanya ada seorang anak sahaja dan anaknya pun sudah berkahwin dan menetap di tempat lain. Tapi makcik tu sering ke rumah anaknya. Masuk saja ke rumahnya saya dapat merasakan betapa sepinya di situ. Sesepi hati makcik itu yang telah kehilangan. Keadaan suasana yang sunyi kerana jiran-jirannya ramai yang keluar berkerja menambahkan lagi kesepian.

Saya termenung sendiri. Saya dapat merasakan kesunyian dan kesepian yang makcik itu rasai. Betapa saya rasa seolah saya hanya keseorangan di atas muka bumi ini. Betapa kosongnya dunia ini saya rasakan. Hmmmmmm… apakah perasaan ini yang akan terus saya rasai? Sepi… sepi… sepi… Bezanya saya dan makcik tersebut, sekurang-kurangnya dia mempunyai anak, sedangkan saya… saya hanya sendirian. Memang ada adik-beradik, ada anak-anak saudara, tapi manakan sama. Anak-anak saudara bukan anak sendiri. Belum pasti mereka akan menyayangi saya seperti mereka menyayangi ibu-ibu mereka. Saya hanya seorang makcik sahaja pada mereka. Mereka masih ada ibu-bapa yang perlu diutamakan. Hmmmmmm… penghujungnya saya hanya sendirian… keseorangan…

No comments: