"Terdampar jauh dihempas badai ku hanyut, Hati merintih terkunci mulut membisu, Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya, Liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan. Di sudut kecil hatiku sering berkata, Apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya, Ku beranikan diri menongkah arus yang deras, Demi hari esok ku relakan. Walau tiada tangan menghulur, Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula, Tuhan... hanya engkau mengerti, Perjalanan hidup seorang insan." Salma

Tuesday, June 28, 2011

Maharaja Lawak, kecewa Jozan Kalah, Hawaii Five-O dah habis.

Maharaja Lawak dah pun tamat. Sungguh rasa terkilan sebab Jozan tak jadi juara. Macam rasa kehilangan dan kekurangan je. Namun begitu, suka juga sebab Sepah menang. Mereka pun best juga. Nabil pun best juga. Jambu pun best.

Sedari awal sebelum Maharaja Lawak saya sudah memilih Jozan, sebab saya suka gandingan mereka yang serasi setiap kali mengendalikan rancangan Raja Lawak. Walaupun pada episod pertama Jozan tak menunjukkan keupayaan diri mereka yang sebenar, tapi saya tetap optimis yang Jozan pasti akan memberikan persembahan yang terbaik. Itulah yang dibuktikan oleh mereka setiap minggu sehingga ke peringkat akhir. Memang setiap minggu saya ternanti-nantikan persembahan Jozan. Bagi saya lawak mereka mendahului peserta lain dari segi persembahan dan pengisian. Lawak mereka bukan sekadar lawak kosong.

Begitu juga Nabil. Saya suka usaha yang dia lakukan. Saya dapat lihat setiap persembahannya dia berusaha untuk mengelakkan lawak yang dipersembahkannya itu lebih kepada merapu dan kosong. Walaupun tak 100% terbaik, tetapi saya amat selesa dengan lawak yang dipersembahkan oleh Nabil

..:antara persembahan terbaik Jozan dan sentiasa melekat difikiran penonton:..

Berbanding dengan Sepah dan Jambu, ada lawak-lawak yang mereka persembahkn membuatkan saya rasa tak selesa. Contohnya Jambu masa lawak jogging dan lawak di kelab malam, masa Yus ditampilkan sebagai perempuan. Ada adegan konon-kononnya silelaki dan perempuan ni nak bercium. Oh! Cukuplah saya geli-geleman masa tu. Macam Sepah pula, walaupun semua orang suka lawak mak bidan mereka. Tapi, bagi saya, rasa malu menontonnya. Terutama babak Jep menggunakan vacuum dan Shuib pula terkangkang. Oh! Saya tak selesa menontonnya. Nasib baik masa hanya saya dengan kakak dan anak-anaknya sahaja yang menonton. Kalau ada abang ipar saya menonton bersama pasti saya rasa amat-amat tak selesa. Namun begitu bukan semua lawak Jambu & Sepah saya tak suka.

Namun pentas akhir adalah penentu segalanya. Tahniah Sepah sebab menjadi juara. Tidak dinafikan kedua-dua lawak mereka pada malam tu memang mampu buat semua orang ketawa. Saya sedikit kecewa dengan persembahan pertama Jozan. Tapi persembahan kedua mereka memang terbaik. Malahan lebih baik dari Sepah. Tapi, mereka hanya dapat 1 mata berbanding Sepah, 2 mata. Jadi kemenangan berpihak kepada Sepah. Saya terima dengan hati terbuka walaupun kecewa.


Malam tadi juga berakhirlah episod terakhir bagi musim kedua drama bersiri Hawaii Five-O. Kesudahan yang ditinggalkan tergantung. Kena tunggu musim ketiga muncul la nampaknya untuk mengetahui untung-nasib Steve dan Kono yang ditangkap HPD. Steve dituduh membunuh Laura, PA kepada Gabenor dan membunuh Gabenor juga. Semuanya angkara musuhnya Wo Fat. Kono ditangkap sebab mencuri duit dari simpanan bukti untuk membantu Chin. Chin pula dah masuk HPD balik, dan menjadi penentang kepada Steve. Dia jugalah yang memberkas Steve. Hanya tinggal Danny. Mampukah Danny membantu kawan-kawannya? Macamana pula hubungan Danny dengan bekas isterinya Rachel, yang kini mengandungkan anak kedua mereka dan membawa anak sulung mereka Grace berpindah ke New Yok atau Jersey? Tak sabar tunggu musim ketiga…

Dalam pada itu, baguslah semuanya dah habis sekarang. Dapatlah saya menumpukan sepenuh perhatian pada pelajaran saya. Memang saya akui saya ni hantu tv. Bayangkan, sudah berbelas tahun saya tak bergelumang dengan buku. Dan sudah berbelas tahun juga saya mengisi masa lapang dengan menonton tv. Itu sahaja yang saya boleh buat. Aktiviti lain pula kebanyakkannya melibatkan kos. Paling tidak kos petrol. Jadi, menonton tv sahajalah yang saya mampu.

Huh! Assignment ada 4 kena siapkan. 1 dah siap 80%, 1 lagi baru 50% lagi 2 baru 30% kot, itupun baru kumpul maklumat, belum taip lagi. Kemanalah perginya semangat saya ni. 10hb Julai ni semuanya ke hantar. Lepas tu nak baca buku untuk final exam pula. Bila menghadap laptop untuk menaip assignment mood saya melayang entah kemana. Sebaris ayat pun saya tak mampu nak taip. Adoiiiilaaa… dah parah saya ni.

No comments: