"Terdampar jauh dihempas badai ku hanyut, Hati merintih terkunci mulut membisu, Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya, Liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan. Di sudut kecil hatiku sering berkata, Apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya, Ku beranikan diri menongkah arus yang deras, Demi hari esok ku relakan. Walau tiada tangan menghulur, Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula, Tuhan... hanya engkau mengerti, Perjalanan hidup seorang insan." Salma

Friday, July 1, 2011

'No Life' orang putih kata walau ada 3 perkara

Subhanallah….
Pantas sungguh masa berlalu. Hari ni dah pun masuk ke bulan Julai. Baru lagi rasanya masuk ke tahun 2011 ni. Tup-tup hari ni dah pun mula menjejaki separuh masa kedua bagi tahun 2011 ni. Hmmmmm…

Walaupun dah separuh masa pertama tahun ini dilalui, nampaknya tiada perubahan yang memberangsangkan dalam kehidupan saya. Ruang lingkup kehidupan saya menjadi lebih kecil berbanding dahulu, adalah.

Kalau dahulu saya masih punya masa untuk diri sendiri. Walaupun tidak dapat melancung, bercuti ke tempat-tempat peranginan, tidak dapat membeli-belah selalu, namun saya masih mampu dan punya masa untuk sekurang-kurangnya bersuka-ria dengan kawan-kawan saya. Membeli-belah sikit-sikit barang untuk diri sendiri. Belanja keluarga makan-makan diluar. Tapi kini, semua itu tidak lagi mampu saya lakukan.

Kehidupan saya kini hanya terbahagi kepada 3 perkara sahaja. Keluarga, kerja dan belajar. Pendapatan saya hanya cukup untuk menyara keluarga (termasuk bil-bil), perbelanjaan semasa bekerja (makan + petrol + tol) dan belajar (bayar yuran, beli alat-tulis, buku, fotostat, mencetak, petrol+tol, makan). Itu sahaja. Membeli-belah? Saya sudah lama tak beli baju. Pakai sahaja baju yang ada. Walaupun dah banyak yang tak muat utk dipakai dek kerana berat badan yang semakin naik. Nak beli baju baru pun saya terpaksa fikir beratus-ratus kali. Memang tak cukup duit yang ada.

Keluarga, semua perbelanjaan isi rumah saya yang tanggung. Jadi, saya kena pastikan perbelanjaan saya tidak terputus. Untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku, saya hanya akan duduk dirumah sekiranya tiada apa yang terlalu penting untuk saya keluar. Kerana apabila saya bergerak keluar sahaja bermakna akan ada perbelanjaan tambahan dari segi petrol.

Bekerja. Sudah tentulah saya perlukan belanja. Duit petrol dan tol. Kalau tiada peruntukkan untuk itu saya tak boleh bekerja. Kalau tak bekerja mana nak datang pendapatan. Soal makan, selalu juga saya bawa bekalan sendiri. Walaupun hanya dengan nasi malam sebelumnya dipanaskan + kicap + telur mata letak sos cili atau + lebihan lauk malam sebelumnya. Atau nasi goreng kosong. Atau roti + telur mata.Belajar pun lebih kurang sama je lah.

Tiada lagi masa saya untuk bersama kawan-kawan saya. Jurang perbezaan saya dengan mereka semakin terserlah. Saya tidak lagi mampu nak mengikuti rentak mereka. Saya tak mahu mereka merasa bosan dengan saya. Bayangkanlah, bila mereka ajak saya tengok wayang, pergi jalan-jalan, tengok konsert, teater, bercuti dan sebagainya. Tapi saya tak mampu nak ikut. Sekali, dua kali mereka ok la. Lama-lama mereka pasti bosan. Jadi, sebelum mereka yang terpaksa ‘ajak-ajak ayam’ dekat saya, lebih baiklah saya sendiri yang ‘menarik diri’. Jauhkan diri dari kehidupan mereka yang jauh berbeza dengan kehidupan saya yang dhaif. Sekurang-kurangnya mereka tak perlu nak pening-pening kepala mencari jalan dan cara untuk tidak membuat saya kecil hati dan mereka sendiri tidak berasa kecil hati sekiranya saya tak nak ikut aktiviti mereka.

Sebut pasal baju yang banyak dah tak muat tadi. Orang kata bila seseorang tu naik berat badan atau senang kata gemuk, orang tu senang hati. Tapi itu orang lain kot. Saya ni, kalau saya runsing, susah hati, sedih, berat badan saya akan cepat naik. Kerana pada masa itu saya menjadi pasif. Untuk mengelakkan saya terus-terusan berfikir masalah dan kesedihan saya, otak dan emosi yang tertekan telah mendapat bantuan selera saya. Selera yang mahu makan dengan kerap mengubah pemikiran dan emosi saya dari terus memikirkan masalah yang melanda. Saya akan makan aa saja makanan yang ada. Walaupun hanya ada nasi sejuk dan lebihan-lebihan sambal. Itulah yang saya makan. Bukan sahaja makan, tidur yang kerap juga dapat membantu saya daripada terus-terusan memikirkan masalah dan kesedihan yang tidak pernah surut. Semua ini membuatkan saya telah menjalani kehidupan yang tidak sihat. Selera makan saya bertambah dan saya menjadi gemuk bukan kerana saya banyak duit.

Ye la orang mesti kata, sebab banyak duit la saya kuat makan. Sebenarnya bila takde duit lagi buat saya jadi gemuk. Tak ada duit macam mana pun saya tetap kena makan. Sebab saya perlukan tenaga untuk bergerak dan berkerja. Dengan keadaan hari ini, untuk mendapatkan makanan berkhasiat sebenarnya kita perlu berbelanja lebih. Makanan yang berkhasiat, segar dan baik lebih mahal harganya. Sayur, ikan dan buah-buahan sudah naik harganya. Jadi, orang yang tak punya lebihan pendapatan seperti saya, terpaksa mencari makanan yang lebih murah. Nasilah jawapannya. Nasi itu amat mengenyangkan. Walaupun saya hanya makan dengan kicap dan lebihan sambal semalam. Cukup buat saya kenyang. Tanpa sayur, tanpa buah.

Orang kata makan malam sebelum pukul 7. Sedangkan saya sampai rumah setiap hari paling awal pukul 8 malam. Waktu tu bukan saya terus dapat makan malam. Saya bersihkan diri dan solat terlebih dahulu. Pukul 9 malam baru saya dapat makan. Saya lebih suka makan dirumah kerana jimat. Kalau saya nak makan malam sebelum pukul 7, bermakna saya kena makan di kedai. Bermakna juga saya sudah keluarkan belanja yang melebihi sepatutnya. Tapi ada ketikanya juga saya terlalu lapar. Ye lah makan tengahari jam 12.30 tengahari. Makan pula bekalan yang tak seberapa. Lepas tu saya kena tunggu jam 9 malam untuk makan lagi. Sebab tu kadang-kadang dalam pukul 6 petang tu saya rasa lapar sangat. Jadi mahu tidak mahu saya kena cari makanan. Selalu menjadi pilihan saya ialah roti canai + teh tarik dengan kos hanya RM2.50 (roti canai RM1 dan teh tarik RM1.50). Jadi saya gemuk sebab tidak berkemampuan.

Huh! Terasa betapa bosannya kehidupan saya. Atau lebih tepat lagi saya tiada kehidupan. ‘No Life’ orang putih kata.

No comments: