"Terdampar jauh dihempas badai ku hanyut, Hati merintih terkunci mulut membisu, Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya, Liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan. Di sudut kecil hatiku sering berkata, Apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya, Ku beranikan diri menongkah arus yang deras, Demi hari esok ku relakan. Walau tiada tangan menghulur, Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula, Tuhan... hanya engkau mengerti, Perjalanan hidup seorang insan." Salma

Wednesday, July 27, 2011

Ramadan datang lagi



Tinggal beberapa hari sahaja lagi dah nak masuk Ramadan. Seronok rasanya menanti kehadiran Ramadan. Seronok sebab boleh berpuasa. Sungguh besar hikmah puasa pada diri saya. Pengalaman saya setiap kali puasa sebulan dibulan Ramadan, memang saya dapat mengurangkan berat badan saya. Disebabkan itu saya menjadi lebih cergas. Biasanya kalau hati saya sentiasa tenang dan ceria saya mampu bertahan dengan berat badan yang telah berkurangan itu berbulan-bulan. Berpuasa menjadikan saya mampu untuk mengawal nafsu makan saya hatta pada hari raya sekali pun. Cuma, apabila hati saya dilanda kelukaan, jiwa saya bergelora dan pemikiran saya terganggu, memang nafsu makan saya takkan mampu dikawal.

Selain itu, yang lebih penting ganjaran yang telah dijanjikan oleh Allah dalam bulan Ramadan adalah sangat banyak. Tinggal kita nak rebut atau tidak je ganjaran yang tersedia tu. Di bulan Ramadan adalah salah satu waktu dan ketika mustajabnya doa-doa kita. Amalan-amalan wajib dan sunat pun digandakan pahalanya. Inilah peluang keemasan untuk saya dan kita semua. Walaupun setiap hari, setiap saat dan setiap ketika saya sentiasa berdoa, namun kehadiran Ramadan memang dinantikan.

Puasa itu sangatlah hebat kuasanya. Ini pengalaman saya sendiri. Baru sahaja berlaku. Pada hari Isnin yang lepas saya tidak berpuasa. Walaupun saya bersarapan pagi berat iaitu saya makan nasi berlauk dalam jam 7 pagi dan pada tengaharinya saya makan roti canai telur, tapi pada petangnya dalam jam 6 petang saya telah merasa lapar yang amat sangat. Laparnya saya sehingga saya menggigil. Jadi, saya terpaksa pergi makan dahulu sebelum pulang ke rumah.

Tapi, semalam saya berpuasa. Saya bangun bersahur jam 5 pagi. Saya makan nasi berlauk. Walaupun perut terasa lapar kerana berpuasa, tetapi tidaklah sampai lapar sangat dan sampai menggigil. Malahan masa berbuka saya hanya minum milo ‘o’ suam yang saya buat sendiri di pejabat. Saya hanya makan selepas jam 9 malam selepas solat Isyak. Betapa hebatnya berpuasa kan. Tidak boleh dinafikan lagi. Tiada pertikaian.

“AHLAN WA SAHLAN YA RAMADAN”

No comments: