"Terdampar jauh dihempas badai ku hanyut, Hati merintih terkunci mulut membisu, Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya, Liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan. Di sudut kecil hatiku sering berkata, Apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya, Ku beranikan diri menongkah arus yang deras, Demi hari esok ku relakan. Walau tiada tangan menghulur, Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula, Tuhan... hanya engkau mengerti, Perjalanan hidup seorang insan." Salma

Tuesday, July 5, 2011

Dilema 'andalusia'

Beberapa hari yang lepas, terjumpa dengan kawan merangkap jiran yang telah lama tidak bersua muka. Setelah pemergian ibundanya menghadap Ilahi, dia telah berpindah. Cuma sesekali sahaja dia akan balik untuk melihat tapak rumahnya.

Kebetulan pada hari itu saya dapat bersua muka dengannya. Selalunya tidak pernah terjumpa. Sempatlah kami bertukar salam dan bertanya khabar.

Dipertemuan yang singkat itu dia ada meluahkan rasa. Katanya bukan dia tak mahu tinggal di tapak rumah peninggalah arwah ibu-bapanya. Cuma, keadaan dan situasinya tidak mengizinkan. Katanya emosinya tidak cukup kuat nak berhadapan dengan manusia yang tidak akan pernah memahami apa yang dia rasa. Dikala umur semakin bertambah, ya dia 4-5 lebih tahun tua dari saya dan masih memegang status ‘single’ bukan mudah mahu berhadapan dengan manusia-manusia yang masih berfikiran ‘lama’. Apatah lagi seorang perempuan.

Bukan menolak perkahwinan bukan mahu mengejar kedudukan dan harta, tetapi apakan daya seorang wanita, walau sudah berusaha hanya Allah sahajalah yang menentukan segalanya. Berbanding dengan lelaki, sebenarnya sehebat mana pun seorang wanita itu berusaha namun tetap ada hadnya. Norma-norma dan adab agama serta masyarakat tetap menjadi tunggak utama. Jadi sejauh mana lah yang boleh seorang wanita itu pergi dalam mencari jodoh untuk dirinya. Berbeza dengan lelaki, walaupun masih memerlukan persetujuan dari pihak perempuan, namun kelebihan tetap kepada mereka. Hmmm susahnya nak mengungkapkan permasalahan ini untuk memahamkan orang lain.

Mendengar luahan hati kawan tadi, hati saya terusik. Saya hanya tersenyum namun dalam hati berkata ‘kak, apa yang akak lalui, itulah juga yang sedang saya lalui. Tapi, bezanya akak dapat mengelakkannya dengan membawa diri jauh dari komuniti yang tidak akan pernah memahami ini. Tapi tidak bagi saya kak, saya terperangkap di sini. Saya terpaksa telan semua kepahitan ini. Saya terpaksa berhadapan dengan pandangan-pandangan sinis mereka. Semua itu terpaksa saya tanggung sendirian kak. Alangkah bagusnya andai saya juga seperti akak, boleh bawa diri jauh dari sini. Tapi apa nak buat, saya tak boleh”.

Semakin hari rasa ini semakin menghimpit jiwa.

No comments: