"Terdampar jauh dihempas badai ku hanyut, Hati merintih terkunci mulut membisu, Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya, Liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan. Di sudut kecil hatiku sering berkata, Apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya, Ku beranikan diri menongkah arus yang deras, Demi hari esok ku relakan. Walau tiada tangan menghulur, Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula, Tuhan... hanya engkau mengerti, Perjalanan hidup seorang insan." Salma

Tuesday, April 12, 2011

Astro oh Astro


Masuk je Januari 2011 hari tu, kerajaan telah mengenakan cukai penyiaran macam yang dibentangkan oleh PM dalam Belanjawan 2011. Oleh sebab tu Astro telah mengenakan cukai sebanyak 6% kepada semua pelanggannya. Saya pun samalah. Kena tambah bayar bil astro. Saya ambil Family Package + 1 Mini Package + Sports. Kalau sebelum ni bil saya hanyalah RM66.95. Apabila ditambahkan dengan cukai dah jadi RM72.00.


Tapi, dalam bulan Feb haritu decoder saya terbakar. Langsung tak boleh nak guna. Bila saya report ke astro, diorang bagitahu saya kalau masalah macam tu kena tukar mother boardnya kalau tak silap. Kos untuk itu dah dekat RM300. Banyak tu! Pening kepala saya masa tu memikirkannya. Rasa macam nak potong sahaja astro tu. Tapi, nanti langsung tak boleh tengok tv sebab kat kawasan rumah saya ni siaran tv teramatlah buruknya. Dengan astro barulah gambarnya jelas, nyata dan terang. Saya pun tanya orang astro tu kalau-kalau saya ada pilihan lain. Dia kata kalau nak tukar decoder baru, memang sekarang diorang dah tak ada stok. Sebab diorang sekarang hanya keluarkan decoder untuk astro beyond sahaja. Jadi, kalau saya tukar kepada astro beyond, tiada cas akan dikenakan semasa pemasangan, tetapi RM20 akan ditambah kedalam bil saya setiap bulan la. Maka saya kena bayar sebanyak RM92.20. Banyaknya!


Setelah difikir-fikirkan, saya rasa terpaksa saya ‘adjust’ balik pasal bil astro saya ni. Saya tak mampu nak bayar lebih-lebih. Banyak bil lain dan perbelanjaan utama lain lagi yang saya kena fikir dan ambil kira. Maka dengan itu dengan berat hati saya terpaksa membatalkan pakej sukan. Rasa sedih je nak batalkan pakej tu. Cuma, bila difikir sedalam-dalamnya, semenjak saya dah sambung belajar ni saya dah lama tak tengok bolasepak. Selalunya sport channel tu hanya saya sahaja yang tonton. Jadi, lebih baik lah saya batalkan sahaja kan. Insyaallah kalau saya ada rezeki lebih nanti boleh masukkan balik. Paling tidak pun tunggulah saya habis belajar nanti. Kurang-lebih 4 tahun je.


Tapi, sebab sekarang ni sedang berlangsungnya rancangan Maharaja Lawak, saya pun masukkan astro mustika. Saya ambil untuk kakak saya. Dia suka nak tengok Maharaja Lawak tu. Nanti Maharaja Lawak dah tamat, maka saya akan tamatkan juga astro mustika tu. Biar tinggal Family package je. Sekurang-kurangnya dapatlah saya kurangkan bil astro saya.


p/s: sayu je hati bila tengok tv sport channel dah tak ada… sebenarnya ada nilai sentimental dengan sport channel tu…

No comments: