"Terdampar jauh dihempas badai ku hanyut, Hati merintih terkunci mulut membisu, Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya, Liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan. Di sudut kecil hatiku sering berkata, Apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya, Ku beranikan diri menongkah arus yang deras, Demi hari esok ku relakan. Walau tiada tangan menghulur, Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula, Tuhan... hanya engkau mengerti, Perjalanan hidup seorang insan." Salma

Monday, April 18, 2011

Sejarah, Sybil Kathigasu, hero tidak didendang

Tak tahan. Mengantuk sangat saya rasakan dikala ini. Padahal tadi masa lunch sempat saya lelapkan mata lebih kurang dalam 25minit kot. Nyenyak sungguh rasanya masa tu. Tapi, masih tak puas. Sebab itulah rasa mengantuk ni ada lagi.

Ini semua gara-gara saya tidur lewat malam tadi. Saya menonton telefilem “Apa Dosaku”. Sebuah kisah tentang seorang wanita yang cekal dan tabah bernama Sybil Kathigasu semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu dahulu. Ianya kisah benar tetapi saya sungguh ralat sebab tak pernah pun mengetahui tentang itu. Salah saya sendiri, sebab malas membaca.

Sebenarnya ada banyak lagi kisah sejarah, kisah wira dan wirawati yang pernah muncul di zaman penjajahan dulu. Cuma, kita hanya belajar dan mengetahui tentang sejarah apa yang diajar di sekolah. Sedangkan apa yang diajar tu bagi saya hanya 30% sahaja.

Saya suka sejarah. Membaca sejarah tidak membosankan saya. Tetapi yang peliknya saya ni, kenapalah malas sangat nak cari buku sejarah. Tapi, kalau saya salahkan keadaan boleh tak? Iya lah, saya ni dari kecil bukanlah manusia yang berkemampuan dari segi kewangan. Kalau nak beli buku ilmiah tu memang tak mampu. Faham-faham sahajalah, buku-buku ilmiah ni memang mahal bagi saya. Jadi saya tak mampu. Nak pinjam di perpustakaan pula, kalau masa bersekolah dulu boleh lah pinjam di perpustakaan sekolah, tapi itupun buku-buku yang ada terhad sangat. Perpustakaan Awam? Hmmmm ada dengan tak ada pun sama je. Kalau ada yang lebih baik sikit pun jauh sangat saya nak pergi. Kena tukar 2 kali bas. Pastilah parents saya takut nak lepaskan saya pergi. Mereka nak menemankan pula tidak ada masa. Ditambah dengan kos pengangkutan dan perbelanjaan. Parents saya hanya penoreh getah sahaja.

Saya baru baca beberapa mukasurat buku yang saya pinjam dari perpustakaan universiti tempat saya belajar. Buku tentang sejarah Malaysia. Seronok! Tapi ini hanyalah seakan sessi mengimbas kembali apa yang telah dipelajari ketika dibangku sekolah dulu. Saya pasti sejarah orang-orang seperti Sybil Kathigasu itu tidak tercatat dalam buku tersebut. Pasti ada ramai lagi pejuang-pejuang tanahair yang sanggup menggadaikan nyawa sendiri demi tanahair. Mungkin ada antara cerita mereka ini tidak dicatatkan. Jadi bolehlah kita gelarkan mereka ini sebagai “hero yang tidak didendang”.

Insyaallah nanti bila ada peluang saya akan cari buku-buku sejarah tentang orang-orang yang tidak diceritakan dimana-mana buku sejarah. Seperti buku “No Dram Of Mercy” yang merupakan catatan kisah hidup Sybil Kathigasu yang beliau tulis sendiri. Nasib baiklah Sybil Kathigasu ni sempat menulis segala kisah perit-jerihnya sebelum dia meninggal dunia. Jadi sejarah ini tidak akan dilupakan begitu sahaja. Kena rajin-rajin pergi arkib negara ni. Eh! Arkib negara kat mana ek? Perpustakaan Negara pun tak pernah jejak lagi, kesian sungguh saya ini.

No comments: