"Terdampar jauh dihempas badai ku hanyut, Hati merintih terkunci mulut membisu, Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya, Liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan. Di sudut kecil hatiku sering berkata, Apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya, Ku beranikan diri menongkah arus yang deras, Demi hari esok ku relakan. Walau tiada tangan menghulur, Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula, Tuhan... hanya engkau mengerti, Perjalanan hidup seorang insan." Salma

Monday, April 11, 2011

Manfaat Diam

Pagi-pagi Isnin yang selalu 'blues' ni, jalan-jalan dulu ke blog-blog. Selalunya saya ada 3-4 blog yang wajib akan saya lawat setiap kali saya online. Selepas tu saya akan klik blog secara rambang pada senarai bloglist yang ada dalam blog-blog yang wajib saya lawat tersebut.

Pagi ni saya klik di satu blog ni. Rasanya inilah pertama kali saya baca blog ni. Saya tertarik nak baca kerana tajuk entrinya, iaitu 'Tujuh Manfaat Diam'.

Pertama
Merupakan Ibadah tanpa harus lelah

Kedua
Merupakan hiasan diri tanpa perhiasan

Ketiga
Wibawa tanpa kekuasaan

Keempat
Benteng tanpa dinding

Kelima
Tidak perlu meminta maaf pada siapapun

Keenam
Malaikat pencatat amal rehat

Ketujuh
Penutup keburukan dan sisi-sisi kejahiliyahan diri

Saya tertarik dengan senarai ini seraya berkata "betullah tindakan saya yang sedang berdiam diri sejak kebelakangan ini"

p/s: semakin hari semakin saya menikmati nikmat diam...

sumber dari Jurnal Ungu

No comments: