"Terdampar jauh dihempas badai ku hanyut, Hati merintih terkunci mulut membisu, Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya, Liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan. Di sudut kecil hatiku sering berkata, Apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya, Ku beranikan diri menongkah arus yang deras, Demi hari esok ku relakan. Walau tiada tangan menghulur, Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula, Tuhan... hanya engkau mengerti, Perjalanan hidup seorang insan." Salma

Tuesday, April 12, 2011

Peperiksaan Akhir Sem 2, maknanya Sem 2 dah nak berakhir

Alhamdulillah, hari ni selesai sudah exam untuk subjek kedua. Lega? Memang lega, tapi tak puashati dengan diri sendiri. Hari ni kertas Persediaan Matematik. Persediaan je, maknanya yang asas-asas je, tapi saya tetap tak dapat jawab semua. Ada 2 kelemahan ketara saya, pertama saya memang lembap dalam berfikir. Bila soalan tu pusing sikit je saya dah tak boleh nak jawab. Kedua saya tak dapat nak ingat formula. Kenapalah memori saya sangat lemah sekarang ni. Mungkin kerana faktor umur yang meningkat agaknya.

Bayangkan, kali terakhir saya berada dalam alam persekolahan ialah berbelas tahun dulu. Lepas habis SPM saya tak melanjutkan persekolahan saya. Saya tak mampu dan dalam masa yang sama saya terpaksa menggalas satu tanggungjawab yang besar. Jadi, selepas berbelas tahun baru saya nak menghadap buku balik semula. Dengan umur yang meningkat, daya ingatan yang telah mula merosot, membuatkan saya agak lembap dalam pembelajaran saya.

Bezanya persekolahan saya sekarang ini ada assignment. Nasib baik untuk assignment hari tu saya dapat markah yang agak memberangsangkan. Cuma untuk peperiksaan akhir ni sahaja, saya cukup tak puashati dengan prestasi saya sendiri. Macam mana ni? Baru je 3 jam lebih habis menjawab soalan kerta Persediaan Matematik dan beberapa hari habis menjawab soalan kertas Prinsip Mikroekonomi, saya sendiri sudah dapat merasakan yang keputusan peperiksaan saya ini nanti akan mengecewakan saya.
Semuanya salah saya sendiri. Saya sebenarnya telah ketandusan motivasi diri dan kehilangan semangat yang masih tidak dapat dicari semula. Saya memulakan pembelajaran saya dengan hati yang separuh, semangat yang entah kemana, motivasi yang tandus. Oleh kerana permohonan saya untuk belajar telah diterima, diikuti rasa sayang nak membatalkan permohonan, maka saya tetap meneruskan impian saya yang satu ini dengan serba-serbinya kekurangan. Bertambah malang apabila semester ke-2 pun sudah nak sampai ke penghujungnya, tetapi semangat saya yang nak sambung belajar yang suatu ketika dulu membuak-buak, entah sudah hilang ke mana.

Emosi juga menyumbang kepada ketidaksediaan saya untuk belajar dengan bersungguh-sungguh. Kisah hidup yang malang yang terpaksa saya lalui selama ini telah mengocakkan emosi saya. Hati saya semakin mudah rapuh. Hati yang sekian lama terluka dan tidak pernah sembuh, juga antara sebab saya lemah dalam pembelajaran saya. Setiap kali saya cuba membaca dan mentela’ah buku pelajaran saya, hati saya entah kemana melayangnya. Maka, setiap apa yang saya baca tak lekat sepenuhnya dalam memori saya. Terlalu sedikit yang melekat.

Hari Ahad ini, saya akan menduduki peperikssan akhir untuk subjek Undang-undang pekerjaan dan Industri. Saya masih ada masa beberapa hari untuk mengulangkaji pelajaran saya. Saya berharap hati saya tenang dan dapat menerima pembelajaran saya dengan sepenuhnya. Saya berharap semangat yang telah lama lari meninggalkan saya, kembali ke sisi saya. Saya berharap emosi saya stabil dan tidak terganggu. Hmmmmm… mampukah saya lakukan semua ini dalam beberapa hari ini?

Nampaknya sebelum bermulanya semester 3, Mei nanti, saya bercadang nak pergi mandi bunga la. Nak cas balik ion-ion positif dalam diri saya ni. Nak buang segala ion-ion negatif, supaya ion-ion positif akan menarik perhatian semangat saya yang telah lama pergi agar kembali kepada saya seperti dulu-dulu sewaktu hati saya tidak rabak dilukai dan dilukai berkali-kali sehingga saya tidak merasa erti kenikmatan hidup yang indah ini. Adakala saya rasakan saya tak tahu apa tujuan saya hidup didunia ini. Nasib baiklah saya ini beragama islam dan insyaallah akan memegang tali Islam ini walau diduga dengan berbagai masalah, maka saya akan sedar walau saya tak dapat apa yang saya inginkan, saya telah diamanahkan untuk menjunjung agama ini sehingga ke akhirnya. Saya telah diamanahkan untuk sentiasa sujud kepadaNya. Kerana itulah saya terus berfikir untuk mencari jalan penyelesaian bagi masalah diri saya. Saya tak mahu dengan masalah ini akan menjauhkan saya daripadaNya. Tetapi, sesungguhnya semua ini hanyalah mudah apabila diucapkan. Namun apabila menggalasnya teramatlah berat sangat bahu ini yang merasakannya, sehingga rasa tidak termampu nak meneruskan langkah.

p/s: Kadang-kadang terasa mahu berputus asa sahaja.

No comments: