"Terdampar jauh dihempas badai ku hanyut, Hati merintih terkunci mulut membisu, Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya, Liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan. Di sudut kecil hatiku sering berkata, Apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya, Ku beranikan diri menongkah arus yang deras, Demi hari esok ku relakan. Walau tiada tangan menghulur, Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula, Tuhan... hanya engkau mengerti, Perjalanan hidup seorang insan." Salma

Thursday, April 7, 2011

Bukan silap saya

Saya ini hanyalah pemegang lulusan SPM sahaja. Selepas mendapat keputusan SPM beberapa belas tahun dahulu saya tidak mampu melanjutkan pembelajaran saya, walaupun keputusan SPM saya melayakkan saya untuk menyambung pembelajaran saya di peringkat yang lebih tinggi. Ya, saya tak mampu dari segi kewangan, malahan dengan keputusan SPM yang saya da itulah saya 'jaja'kan untuk mendapatkan pekerjaan. Alhamdulillah, dengan keputusan SPM saya itu sedikit-sebanyak memudahkan saya mendapat pekerjaan.

Kini, setelah berbelas tahun saya mendapat keputusan SPM, barulah saya dapat menyambung pembelajaran saya. Saya belajar separuh masa di salah-sebuah institusi pengajian awam.

Kini saya berada di Semester ke-2, Semester Januari 2011. Masa saya mendaftar dulu, dengan berbekalkan Sijil SPM, maka saya hanya layak untuk memindahkan kredit bagi matapelajaran Bahasa Kebangsaan sahaja. Dan, itu jugalah yang saya lakukan. Tetapi, tiba-tiba hari ini saya dapat pangggilan dari pihak Universiti berkenaan permohonan saya untuk memindahkan kredit bagi matapelajaran Pengajian Malaysia. Pelik!

Saya sedar diri saya, macamana saya nak pindahkan kredit jika dokumen sokongan tidak dapat saya lampirkan sebagai bukti. Jadi, saya memang tidak pernah mememohon untuk permohonan ini. Itulah yang saya maklumkan kepada pegawai dari universiti tersebut. Tapi, pegawai tu pula berkata pada saya, kalau begitu saya kena faxkan salinan sijil SPM saya kepada mereka untuk membatalkan permohonan tersebut. Masalahnya, mengapa mesti saya nak buat pembatalan apabila saya tidak pernah memohon?

Lebih melucukan, masa saya mendaftar untuk Semester ke-3, Semester Mei 2011, saya ditawarkan 4 matapelajaran termasuk Pengajian Malaysia tersebut. Kalau saya ada membuat permohonan untuk pindah kredit, mengapa pula pihak universiti menawarkan saya matapelajaran tersebut. Lebih lucu lagi, saya sudahpun mendaftarkan matapelajaran tersebut 3 minggu lepas. Lucu! lucu! Saya bertegas untuk tidak mahu faxkan sijil SPM saya, sebab saya pasti kesilapan itu berlaku dipihak mereka.

p/s: ya, saya memang tegas apabila saya PASTI saya tidak melakukan kesilapan, dan saya tak mahu melakukan perkara yang menunjukkan kesilapan itu seolah-olah dari saya. Jelas disini kesilapan itu dipihak mereka, mengapa saya pula yang perlu membetulkannya. Titik.

No comments: