"Terdampar jauh dihempas badai ku hanyut, Hati merintih terkunci mulut membisu, Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya, Liku ranjau ku tempuh dalam mencari jawapan. Di sudut kecil hatiku sering berkata, Apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya, Ku beranikan diri menongkah arus yang deras, Demi hari esok ku relakan. Walau tiada tangan menghulur, Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula, Tuhan... hanya engkau mengerti, Perjalanan hidup seorang insan." Salma

Wednesday, April 27, 2011

Kecamuk hati

Baru sahaja 24 jam berlalu sejak saya mengirimkan e-mail tersebut kepadanya, kini saya telah pun mulai merinduinya. Jiwa meronta-ronta. Inilah kelemahan saya. Hati saya terlalu rapuh. Kononnya saya telah nekad dengan keputusan saya, tapi sebenarnya saya terlalu rapuh.

Saya sendiri yang meminta dia tidak menghubungi saya sehingga dia betul-betul telah bersedia dan muktamad dengan keputusannya. Dengan apa yang diiginkannya dari saya. Tetapi, kini setiap saat saya tertunggu-tunggu, ternanti-nanti akan panggilan darinya. Saya terlalu merindui dia.

Saya membenci diri saya kerana hati saya terlalu lembut dan rapuh. Mengapa hati saya tak mampu memadamkan namanya? Mengapa hati saya terus-terusan mengharapkannya, menantinya? Saya benci diri saya.


Ternyata ku perlukan cinta dari dirimu sayang
Barulah terasa ku bernyawa
Kasihku ku amat mencintai kamu
Kerana kau beri erti hidup
Ku kan terus mencinta sedetik lebih selepas selamanya




Memang saya akui, saya memerlukan cintanya, tetapi saya juga akui yang kami takkan mungkin akan bersama. Itulah hakikatnya. Hakikat yang cuba untuk saya terima. Puas sudah dipujuk hati ini untuk menerima hakikat ini, walaupun pedih. Tetapi hati terlalu degil, ingin terus berharap.

Ku harungi hari demi hari
Bersama wajah tak mungkin akan kembali
Tapi hati masih tak terima
Ditinggalkan sengsara
Keraguan ini bukanlah padamu
Perasaan hati masih rindu
Kekalutan ini hanyalah untukku
Tercari-cari bayanganmu
Tak sanggup aku kehilangan
Kehilanganmu


Betapa sengsaranya hati bila kehilangan terjadi. Saya yang inginkan begitu. Saya tahu dia menyayangi saya, dia menunaikan permintaan saya untuk tidak lagi menghubungi saya. Tetapi, kehilangannya telah membawa bersama separuh jiwa saya. Lemah dan longlai saya rasakan ketika ini.

Saya tercari-cari dimanakah dapat saya mencari kekuatan diri untuk terus berdiri.

No comments: